ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Gmina Jonkowo
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Dowody Osobiste

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Tytuł nie wyświetlany dla informacji

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2014-02-10 06:53:50 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr - brak tytułu

Informacje dotyczące dowodu osobistego

Dowód osobisty wydaje właściwy organ gminy - wójt, burmistrz, prezydent miasta
- na podstawie Wniosku o wydanie dowodu osobistego wraz z wymaganymi dokumentami.

Właściwość miejscową ustala się według miejsca pobytu stałego osoby ubiegającej
się o wydanie dowodu osobistego - a w razie braku takiego miejsca - według ostatniego miejsca pobytu stałego tej osoby.

Jeśli nie można ustalić właściwości miejscowej organu, dowód osobisty wydaje organ gminy właściwy dla obszaru dzielnicy Śródmieście w mieście stołecznym Warszawa.

Złożenie wniosku, jak i odbiór dowodu osobistego, może nastąpić za pośrednictwem organu gminy właściwego ze względu na miejsce pobytu czasowego Wnioskodawcy.

Ubiegający się o dowód osobisty musi posiadać numer ewidencyjny PESEL.

  Dowód osobisty jest ważny:

·                 10 lat od daty jego wydania,

·                 5 lat od daty jego wydania, jeżeli był wydany osobie, która nie ukończyła 18 roku życia,

·                na czas nieoznaczony osobie, która ukończyła 65 rok życia.

Uchylanie się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego podlega sankcjom karnym - zagrożone jest karą ograniczenia wolności do 1 miesiąca lub karą grzywny. Ukaranie następuje w trybie przepisów określonych w kodeksie postępowania w sprawach
o wykroczenie.

Wymagane dokumenty przy wyrabianiu dowodu osobistego

Wypełniony formularz wniosku o wydanie dowodu osobistego.

Dowód osobisty podlegający wymianie (do wglądu).

 Dwie fotografie (aktualne, wyraźne i jednakowe) o wymiarach 35 x 45 mm, przedstawiające osobę bez nakrycia głowy, bez okularów z ciemnymi szkłami, głowa w pozycji lewego półprofilu z widocznym lewym uchem, równomierne oświetlenie twarzy.

    Przewiduje się odstępstwa dotyczące fotografii, a mianowicie:

·                 W przypadku wrodzonych lub nabytych wad narządu wzroku można dołączyć fotografie przedstawiające osobę w okularach z ciemnymi szkłami pod warunkiem przedstawienia orzeczenia o niepełnosprawności osoby z powodu wady narządu wzroku osoby do 16 roku życia (oryginał do wglądu) lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności z powodu wady narządu wzroku osoby, która ukończyła 16 lat (oryginał do wglądu).

·                 W przypadku noszenia nakrycia głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania można dołączyć fotografie przedstawiające osobę z nakryciem głowy, pod warunkiem przedstawienia zaświadczenia o przynależności do wspólnoty wyznaniowej (oryginał).

 Odpis skrócony aktu urodzenia (oryginał) - w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek małżeński i urodziły się poza gminą, w której ubiegają się o wydanie dowodu osobistego.

Odpis skrócony aktu małżeństwa wraz z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku (oryginał)
 - w przypadku osób pozostających w związku małżeńskim, rozwiedzionych, wdów
i wdowców, jeżeli akt nie został sporządzony w urzędzie stanu cywilnego gminy, w której ubiegają się o wydanie dowodu osobistego.

WNIOSEK O WYDANIE DOWODU OSOBISTEGO SKŁADA SIĘ OSOBIŚCIE!

            z wyjątkiem:

  • osoby małoletniej, która nie ukończyła 13 roku życia, za którą wniosek składają rodzice lub ustanowieni przez sąd opiekunowie albo jeden z rodziców lub ustanowionych przez sąd opiekunów wraz z pisemną zgodą drugiego z rodziców lub opiekuna ustanowionego przez sąd, poświadczoną za zgodność podpisu przez organ gminy lub notariusza,
  • osoby małoletniej, która ukończyła 13 rok życia, a nie ma obowiązku posiadania dowodu osobistego, za którą  wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun ustanowiony przez sąd. W dowodzie osoby, która ukończyła 13 rok życia, zamieszcza się podpis posiadacza dokumentu.
  • osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską, za którą wniosek składają rodzice, albo jeden z rodziców wraz z pisemną zgodą drugiego
    z rodziców poświadczoną za zgodność podpisu przez organ gminy lub notariusza,
  • osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej pod władzą rodzicielską lub osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, za którą wniosek składa opiekun lub kurator ustanowiony przez sąd.

Uwaga!

Przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego osobom, o których mowa wyżej jest wymagana obecność osoby małoletniej, jeżeli ukończyła 5 lat, osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie oraz osoby ubezwłasnowolnionej częściowo.

W przypadku niemożności osobistego złożenia wniosku z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, osoba zawiadamia o tym organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, jeżeli pozwalają na to okoliczności, w jakich się ona znajduje.

DOWÓD OSOBISTY ODBIERA SIĘ OSOBIŚCIE!

            z wyjątkiem następujących przypadków:

  • dowód  osobisty wydany małoletniemu, który nie ukończył 13 roku życia, odbiera jeden z rodziców lub opiekunów ustanowionych przez sąd,
  • dowód osobisty wydany osobie ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską, odbiera jeden z rodziców,
  • dowód osobisty wydany osobie ubezwłasnowolnionej, całkowicie niepozostającej             pod władzą rodzicielską odbiera opiekun ustanowiony przez sąd,
  • dowód osobisty wydany małoletniemu, który ukończył 13 rok życia, niemającemu obowiązku posiadania dowodu osobistego, odbiera osobiście małoletni albo jeden
     z rodziców lub opiekun ustanowiony przez sąd,
  • dowód osobisty wydany osobie ubezwłasnowolnionej częściowo odbiera ta osoba             albo kurator ustanowiony przez sąd.

W przypadku niemożności osobistego odbioru dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, osoba zawiadamia
o tym organ gminy, który zapewnia odbiór dowodu osobistego w miejscu pobytu tej osoby, jeżeli pozwalają na to okoliczności, w jakich się ona znajduje.

Przy odbiorze dowodu osobistego cudzoziemiec, który nabył obywatelstwo polskie zwraca dokument potwierdzający legalność jego pobytu na terytorium RP wydany przez właściwy organ. Dokument ten organ gminy przekazuje niezwłocznie organowi, który dokument wydał.

Osoba odbierająca nowy dowód osobisty jest obowiązana przedłożyć dotychczasowy dowód osobisty. Organ wydający nowy dowód osobisty dotychczasowy dowód unieważnia i zwraca unieważniony dokument osobie odbierającej nowy dowód osobisty.

Posiadacz dowodu osobistego ma obowiązek wymienić ten dokument
w przypadku:

  1. zmiany danych, zamieszczonych w  dowodzie osobistym (należy wystąpić o jego wymianę  w terminie 14 dni od dnia doręczenia dokumentu stwierdzającego zmianę),
  2. uszkodzenia dowodu osobistego lub zaistnienia innej okoliczności utrudniającej ustalenie tożsamości osoby (należy wystąpić o wymianę niezwłocznie),
  3. upływu terminu ważności dowodu osobistego (należy wystąpić o wymianę
    nie później niż na 30 dni przed upływem terminu ważności dokumentu).

Dowód osobisty podlega unieważnieniu po upływie 3 miesięcy od zaistnienia zmiany,
w przypadku niezłożenia przez posiadacza dowodu osobistego wniosku o jego  wymianę.

W przypadku obywateli polskich przebywających za granicą termin ten wynosi
4 miesiące.

Unieważnienie dowodu osobistego następuje również z dniem:

  • zawiadomienia o utracie  lub zniszczeniu,
  • utraty ważności,
  • odbioru dowodu osobistego w miejsce poprzedniego dowodu osobistego,
  • przekazania przez osoby  trzecie,
  • utraty obywatelstwa polskiego przez jego posiadacza,

U T R A T A    D O W O D U    O S O B I S T E G O

Osoba, która utraciła dowód osobisty, jest zobowiązana niezwłocznie zawiadomić o tym najbliższy organ gminy lub właściwą ze względu na miejsce pobytu polską placówkę konsularną. Organy te wydają wolne od opłaty zaświadczenie o utracie dowodu osobistego, ważne do czasu wydania nowego dokumentu, oraz powiadamiają o tym organ, który wydał dowód osobisty, w celu unieważnienia dokumentu. Unieważnienia dokonuje się w systemie informatycznym, co daje gwarancję bezpieczeństwa, iż nie zostanie obciążony negatywnymi skutkami w przypadku nielegalnego posłużenia się tym dokumentem przez znalazcę. Dla zwiększenia bezpieczeństwa osoby, która utraciła dowód osobisty, fakt ten należy również zgłosić w dowolnym banku, który odnotuje go w systemie informatycznym, do którego dostęp mają wszystkie banki.

Osoba, która odnalazła własny dowód osobisty zgłoszony jako utracony, jest obowiązana niezwłocznie zwrócić go organowi, który wydał ten dokument.

Osoba, której zwrócono znaleziony dowód osobisty - w przypadku gdy zawiadamia
o utracie dokumentu, jest obowiązana przekazać dowód osobisty najbliższemu organowi gminy lub właściwej  ze względu na miejsce pobytu polskiej placówce konsularnej.

Osoba, która znalazła dowód osobisty innej osoby, jest obowiązana niezwłocznie przekazać ten dokument najbliższemu organowi gminy/miasta, Policji, innemu organowi administracji publicznej. Organy te niezwłocznie przekazują dowód osobisty organowi, który go wydał w celu unieważnienia dokumentu.

Osoba, która znalazła dowód osobisty innej osoby, może, bez zbędnej zwłoki, przekazać ten dokument posiadaczowi dowodu osobistego. W tym przypadku posiadacz dokumentu może również zawiadomić organ gminy lub właściwą ze względu na miejsce pobytu polską placówkę konsularną, o utracie dowodu osobistego w celu jego unieważnienia

Zawiadomienie o utracie dowodu osobistego wymaga osobistego stawiennictwa osoby, która utraciła dowód osobisty, a w przypadku małoletnich lub osób ubezwłasnowolnionych -  odpowiednio rodzica albo opiekuna lub kuratora ustanowionego przez sąd.

W przypadku niemożności osobistego stawiennictwa osoby, która utraciła dowód osobisty z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, zawiadomienia może dokonać pełnomocnik, po okazaniu pełnomocnictwa udzielonego  na piśmie.

Za osobę małoletnią lub ubezwłasnowolnioną, która czasowo przebywa
w szczególności w związku z wypoczynkiem, leczeniem lub nauką, pod opieką innej osoby niż rodzic lub opiekun ustanowiony przez sąd, o utracie dowodu osobistego zawiadamia opiekun faktyczny tej osoby.

Osoba, która utraciła dowód osobisty jest obowiązana wystąpić niezwłocznie o wydanie nowego dokumentu do właściwego organu gminy.

« powrót do poprzedniej strony