ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Gmina Jonkowo
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Rejestr zmian

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

DEZYCJA

Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2024-01-22 15:54:27 przez Administrator Systemu, informacja należąca do archiwum

Akapit nr - brak tytułu

 
                                                     Jonkowo, dnia 17.01.2024 r.
 
Znak sprawy: GD.6220.33.2023.S
 
                                                  
DECYZJA
 
           Na podstawie art. 71, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84 i art. 85 ust. 1 i 2 Ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 z późn. zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego  (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.) i § 3 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r.  w sprawie przedsięwzięć  mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. poz. 1839 z późn. zm.) zwanego dalej „rozporządzeniem”, po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez pełnomocnika – Michała Mojsika, firmy Energa-Operator S.A. ul. Marynarki Polskiej 130, 80-557 Gdańsk, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na: „Budowie sieci elektroenergetycznej wprowadzeń jednego toru dwutorowej napowietrznej linii 110 kV Olsztyn Mątki- Olsztynek/ Olsztyn Matki- Jaroty do stacji GPZ Gutkowo’’, które będzie realizowane na dz. nr. 107,101/2,108 Gutkowo oraz 118 obręb Warkały, po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Olsztynie oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Olsztynie
 
orzekam:
  1. Stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania w/w przedsięwzięcia na środowisko.
  2. Określić na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia konieczność podjęcia następujących działań:
  1. Przed przystąpieniem do zdjęcia próchniczych warstwy gleby, dokonać oględzin terenu pod kątem występowania gatunków chronionych;
  2. W przypadku wycinki drzew, krzewów przeprowadzić ją w okresie od 15 października do 28 lutego lub poza tym terminem pod nadzorem ornitologa, który określi możliwość realizacji tego typu działań i uszczegółowi środki minimalizujące negatywne oddziaływanie na awifaunę.
  3. W przypadku rozpoczęcia/trwania prac budowlanych w okresie rozrodu płazów (15 marca - 31 maja), teren budowy ogrodzić tak, aby podczas przemieszczania się płazów do miejsc rozrodu, płazy nie przedostały się na teren prac. 
  4. Zaplecze i bazę sprzętową zlokalizować na uszczelnionym podłożu. Wyposażyć w niezbędną ilość pojemników, kontenerów, koszy do gromadzenia odpadów i zapewnić im sukcesywny wywóz.
  5. Wyposażyć teren przedsięwzięcia – plac budowy w sorbenty do neutralizacji substancji szkodliwych, w tym ropopochodnych (np. paliw, smarów) i syntetycznych (np. olejów).
  6. Należy używać wyłącznie sprawny technicznie sprzęt i monitorować ewentualne wycieki substancji ropopochodnych ze sprzętu czy pojazdów.
  7. W przypadku tankowania sprzętu budowlanego na terenie budowy, wykorzystać maty absorbujące i zachować należytą ostrożność
  8. W przypadku wycieku substancji ropopochodnych i skażenia gruntu, przeprowadzić za pośrednictwem wykwalifikowanej firmy, rekultywację skażonego obszaru. Grunt oczyścić
    a zebrane zanieczyszczenia przekazać do utylizacji wyspecjalizowanym w tym zakresie firmom
  9. Ewentualne odwodnienia wykopów prowadzić w krótkim czasie nie powodując trwałego obniżenia poziomu wód gruntowych. Stosować metody odwodnienia ograniczającego zasięg oddziaływania.
  10. Zapewnić właściwe gospodarowanie wytwarzanymi odpadami, minimalizować ich ilość, składować selektywnie w wydzielonych, przystosowanych miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostawaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz zapewnić ich sprawny odbiór lub ponowne wykorzystanie.
 
  1. Po zakończeniu prac budowlanych, miejsca wykorzystywane tymczasowo w trakcie realizacji przedsięwzięcia należy uporządkować i przywrócić do stanu pierwotnego.
uzasadnienie
            Wniosek z dnia 28.07.2023 r. (data wpływu 03.08.2023 r.) o wydanie decyzj o środowiskowych uwarunkowaniach złożony został przez pełnomocnika –Michała Mojsika, firmy Energa-Operator S.A. ul. Marynarki Polskiej 130, 80-557 Gdańsk. Inwestor wystąpił do Wójta Gminy Jonkowo z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia polegającego na „Budowie sieci elektroenergetycznej wprowadzeń jednego toru dwutorowej napowietrznej linii 110 kV Olsztyn Mątki- Olsztynek/ Olsztyn Mątki- Jaroty do stacji GPZ Gutkowo’’, które będzie realizowane na dz. Nr. 107,101/2,108 Gutkowo oraz 118 obręb Warkały’’. Dnia 04.09.2023 r. Wójt Gminy Jonkowo wezwał Inwestora do uzupełnienia wniosku.
W dniu 08.09.2023 r. Inwestor przedłożył uzupełnienie. Do wniosku dołączono odpowiednie załączniki wymienione w art. 74 ust. 1 Ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 z późn. zm.).
   Teren na którym planuje się lokalizację inwestycji nie  jest objęty ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
    Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r. poz. 1839, z późn. zm.), planowane przedsięwzięcie zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, tj. napowietrzne linie elektroenergetyczne o napięciu znamionowym nie mniejszym niż 110kV inne niż wymienione w § 2 ust. 1 pkt 6
       Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 z późn. zm.) obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko stwierdza się po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz w określonych przypadkach właściwego organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
O wszczęciu postępowania oraz o wystąpieniu do organów opiniujących strony zostały zawiadomione zawiadomieniem z dnia 11.10.2023 r. znak: GD.6220.33.2023.S, niniejsze zawiadomienia zostały odebrane przez strony. W wyznaczonym przez tut. Organ terminie nie wniesiono uwag i wniosków.
Po przeanalizowaniu karty informacyjnej przedsięwzięcia Wójt Gminy Jonkowo pismem  z dnia 11.10.2023 r. znak GD.6220.33.2023.S wystąpił do organów opiniujących: Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Zarządu Zlewni w Olsztynie oraz do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Olsztynie z prośbą o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Dyrektor Zarządu Zlewni w Olsztynie  w  opinii znak: BI.ZZŚ.4.4901.171.2023.KP z dnia 25.10.2023 r. (data wpływu 31.10.2023 r.) nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania w/w przedsięwzięcia na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Olsztynie w opinii znak: ZNS.9022.2.80.2023.MG z dnia 24.10.2023 r. (data wpływu 24.10.2023 r.) wyraził opinię, że nie zachodzi potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie, postanowieniem z dnia 27 października 2023 r., znak: WOOŚ.4220.469.2023.BG wyraził opinię, że dla planowanego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
 
Planowane przedsięwzięcie polega na budowie sieci elektroenergetycznej — wprowadzeń jednego toru napowietrznej linii elektroenergetycznej 110 kV relacji Olsztyn Mątki -Olsztynek/Olsztyn Mątki - Jaroty do stacji elektroenergetycznej GPZ Gutkowo. Wprowadzanym torem do GPZ Gutkowo będzie tor Olsztyn Mątki -Jaroty. Przedsięwzięcie realizowane będzie na działkach o numerach ewidencyjnych 107, 101/2, 108, obręb Gutkowo oraz 118, obręb Warkały, gmina Jonkowo, powiat olsztyński, województwo warmińsko-mazurskie. Nowe odcinki linii napowietrznych zlokalizowane zostaną na terenach użytkowanych rolniczo, poza terenami zabudowy mieszkaniowej czy siedliskowej.
 
Z zapisów karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, iż planowane zamierzenie będzie polegało na budowie nowych slupów elektroenergetycznych 110 kV w ilości do czterech stanowisk. Za pośrednictwem ww. słupów do stacji elektroenergetycznej Gutkowo wprowadzone zostaną dwa nowe odcinki elektroenergetycznych linii napowietrznych 110 kV, powstałe w wyniku rozcięcia istniejącej napowietrznej linii 110 kV Olsztyn Mątki — Jaroty. Długości nowych odcinków elektroenergetycznych linii napowietrznych 110 kV wynosić będą do 90 m każdy. Maksymalna wysokość słupa wynosić będzie 35 m. Planowane jest wykorzystanie słupów stalowych, ocynkowanych oraz stalowo-aluminiowych przewodów roboczych oraz odgromowych.
         Przyjmowana szerokość pasa technologicznego dla linii napowietrznej, niezbędnego do eksploatacji i posadowienia linii, stanowi 18 m. W pasie tym mieścić się będzie zasięg oddziaływania przedsięwzięcia i jednocześnie obszar, na którym mogą wystąpić ograniczenia
w zagospodarowaniu terenu.
 
W czasie realizacji prac budowlano-montażowych konieczne będzie czasowe zajęcie terenu dla dojazdu i w celu budowy linii napowietrznej (wykonanie fundamentów, montaż słupów, izolacji i przewodów). Największą ingerencją w środowisko związaną z realizacją inwestycji będą roboty budowlane przy wykonywaniu fundamentów pod słupy 110 kV. Będą one wymagały wykonania prac ziemnych (wykopów), dowozu prefabrykatów lub betonu i zbrojenia, koniecznych do wykonania fundamentów monolitycznych, studniowych bądź palowych. Typ fundamentów oraz technologia ich posadowienia, a także ewentualne metody odwodnienia określone zostaną po zakończeniu badań geotechnicznych gruntu i przeprowadzeniu rozpoznania w zakresie głębokości występowania pierwszego poziomu wody podziemnej. Prace ziemne mogą powodować krótkotrwałe naruszenie pierwszego poziomu wód podziemnych w wykopach. Ze względu na niewielkie rozmiary wykopów i ich zasypanie zaraz po wykonaniu fundamentów, ewentualne zmiany warunków gruntowo-wodnych będą krótkotrwałe. Będzie to oddziaływanie tymczasowe
i lokalne, które nie naruszy trwale stosunków wodnych.
Na etapie budowy linii elektroenergetycznej 110 kV wykorzystywanie surowców naturalnych będzie ograniczane do minimum. Przedsięwzięcie, z uwagi na swa specyfikę realizowane będzie głównie z wykorzystaniem gotowej aparatury, urządzeń, elementów i wyrobów budowlanych (prefabrykowane fundamenty lub gotowy beton, konstrukcje słupów, przewody itp.). Powyższe rozwiązanie ograniczy negatywne oddziaływania etapu budowy na środowisko.
           Przy pracach budowlano montażowych będą wykorzystywane środki transportu do przewozu materiałów oraz typowe maszyny budowlane — dźwigi, koparki, palownice lub wiertnice oraz podnośniki i betonomieszarki. Planowane jest rozwieszanie przewodów na słupach metodą bezdotykową w stosunku do powierzchni terenu (zastosowanie wciągarek), eliminującą zagrożenie niekorzystnego oddziaływania na powierzchnię terenu i na szatę roślinną oraz ekosystemy przyrodnicze na odcinkach między słupami. Po zakończeniu montażu słupów oraz wykonaniu naciągów przewodów, teren budowy zostanie poddany rekultywacji i przywróceniu do stanu pierwotnego.
 
     Z przedłożonej dokumentacji wynika, że prowadzeniem prac budowlanych może wiązać się
z okresowym wzrostem emisji spalin, poziomu hałasu oraz zapylenia spowodowanego pracą sprzętu oraz ruchem pojazdów po terenie inwestycji oraz na drogach dojazdowych  Przewiduje się, że głównymi emitorami zanieczyszczeń podczas fazy realizacji inwestycji będą spaliny pochodzące z pracujących maszyn budowlanych i sprzętu transportowego oraz pył powstający w trakcie pracy maszyn i urządzeń wykonujących roboty ziemne. Zanieczyszczenia te wystąpią przede wszystkim na obszarze prowadzonych prac budowlanych, a także w niewielkim stopniu w sąsiedztwie tras przejazdowych transportu samochodowego w przypadku konieczności wywozu nadmiaru ziemi
z wykopów fundamentowych. W celu ich zminimalizowania wszystkie prace budowlane wykonywane będą przy pomocy sprawnych technicznie maszyn i urządzeń budowlanych,
z wyłączaniem sprzętu budowlanego podczas dłuższych przerw w pracy (unikanie pracy urządzeń na biegu jałowym). Czas pracy maszyn i urządzeń powinien zostać ograniczony do pory dziennej. Planowane jest również wprowadzanie logistyki transportu ograniczającej przejazdy, a tym samym zużycie paliwa i zmniejszającej emisję do środowiska motoryzacyjnych zanieczyszczeń powietrza, hałasu i drgań podłoża. Ponadto do transportu odpadów, materiałów budowlanych i ludzi w jak największym stopniu wykorzystana zostanie istniejąca sieć dróg i lekkie pojazdy. Przewiduje się, że zasięg uciążliwości powodowanych w fazie realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia ograniczy się do najbliższego otoczenia (placu budowlano-montażowego), a emisja substancji zanieczyszczających oraz hałasu będzie miała charakter krótkoterminowy i ustanie wraz
z zakończeniem prac budowlanych.
Prace budowlane prowadzone będą z zachowaniem ostrożności, w celu przeciwdziałania przedostawania się zanieczyszczeń do wód powierzchniowych, podziemnych i gleb. Zaplecze budowy zorganizowane zostanie na wynajętym, istniejącym, utwardzonym placu w możliwie najbliższej lokalizacji od inwestycji. Do prac wykorzystywany będzie sprzęt sprawny technicznie, nowoczesny, nie powodujący wycieków substancji ropopochodnych. Płyny ropopochodne (smary, oleje) będą magazynowane poza placem budowy. Plac budowy wyposażony zostanie w środki umożliwiające szybkie zebranie ewentualnych wycieków substancji ropopochodnych w sytuacjach awaryjnych. Ścieki bytowe gromadzone będą w pojemnikach przenośnych toalet i okresowo wywożone do najbliższej oczyszczalni ścieków przez wyspecjalizowaną firmę. Teren budowy należy wyposażyć w środki do neutralizacji substancji ropopochodnych, rozlanych w sytuacjach awaryjnych. W przypadku wycieku substancji ropopochodnych na powierzchnię ziemi będą stosowane sorbenty.
 
          W trakcie prowadzenia prac budowlanych przewiduje się powstawanie odpadów materiałowo budowlanych. Wytworzone w trakcie budowy odpady komunalne i budowlane należy składować selektywnie, w wyznaczonym miejscu, a następnie przekazywać podmiotom posiadającym stosowne zezwolenie do ich odzysku lub unieszkodliwienia. Na etapie budowy ścieki bytowe będą gromadzone w kontenerach sanitarnych, których zawartość powinna być odbierana przez uprawnione podmioty.
Na etapie eksploatacji przedmiotowa linia elektroenergetyczna jako obiekt służący do przesyłania energii elektrycznej, nie będzie wykorzystywała wody, surowców, materiałów, paliw, czy też energii, z wyjątkiem zużycia niewielkich ilości w trakcie prac konserwacyjnych
i naprawczych.
             Linie elektroenergetyczne nie emitują ścieków, zanieczyszczeń do powietrza, nie wytwarzają też żadnych odpadów technologicznych. W czasie prowadzenia prac konserwatorskich, napraw czy prac remontowych będą powstawać niewielkie ilości odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne. Odpady te będą gromadzone selektywnie i na bieżąco przekazywane uprawnionym pomiotom do dalszego zagospodarowania.
          Funkcjonowanie planowanego przedsięwzięcia związane będzie z emisją do środowiska hałasu, będą to zjawiska ulotne  i wyładowania powierzchniowe, występujące na izolatorach. Prowadzone badania i pomiary na obiektach istniejących wykazują, że poziom hałasu w sąsiedztwie linii 110 kV nie przekracza 35 dB (wyznaczony w osi słupa przy złej pogodzie). Pod przewodami linii w środku przęsła, przy dobrej pogodzie poziom ten wynosi 26 - 32 dB. W związku
z powyższym generowany hałas nie będzie w sposób niekorzystny oddziaływać na środowisko i warunki życia ludzi.
Linie elektroenergetyczne wysokiego napięcia są źródłami pól elektromagnetycznych
o częstotliwości 50 Hz. W celu określenia granicy obszaru oddziaływania linii napowietrznej na środowisko przyjęto maksymalną szerokość pasa oddziaływania wynikającą z odziaływania pola elektromagnetycznego, przedstawianą w licznych dostępnych publikacjach dot. pól elektromagnetycznych w otoczeniu napowietrznych linii elektroenergetycznych. Pas ten wynosi 18 m (po 9 m mierząc od osi linii 110 kV) i jest to przewidywany obszar, na który oddziaływać będzie inwestycja. W przypadku przedmiotowej linii jest to teren rolny, bez zabudowy. Poza tym obszarem nie będzie przekroczona wartość dopuszczalna natężenia pola elektrycznego i magnetycznego dla terenów przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową czy jednorodzinną.
W przedstawionej dokumentacji brak jest informacji na temat budowy innych linii elektroenergetycznych w obszarze planowanej Inwestycji. Realizacja przedsięwzięcia nie będzie powodować negatywnego oddziaływania w związku z kumulacją pól elektromagnetycznych oraz hałasu z istniejącymi obiektami elektroenergetycznymi na terenie projektowanych wprowadzeń linii oraz w jej pobliżu.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 29 listopada 2022 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Pregoły (Dz. U. z 2023 r., poz. 207) przedmiotowe zadanie ma być realizowane w zlewni jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP): „Stara Łyna” - kod JCWP: RW700009584529, która została określona jako naturalna, monitorowana część wód, zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych.
Celem środowiskowym, określonym dla ww. JCWP zgodnie z Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Pregoły (Dz. U. z 2023 r., poz. 207) jest osiągnięcie dobrego stanu ekologicznego, zapewnienie drożności cieku dla migracji ichtiofauny oraz osiągnięcie dobrego stanu chemicznego.
Ponadto planowane przedsięwzięcie położone jest w obszarze monitorowanej, jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie: GW700020, której stan oceniony został jako dobry, a z oceny stanu wynika, że jest ona niezagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych.
Celem środowiskowym dla JCWPd zgodnie z ww. planem jest osiągnięcie dobrego stanu chemicznego oraz dobrego stanu ilościowego.
Planowane zamierzenie będzie realizowane poza obszarem Głównych Zbiorników Wód Podziemnych.
Analiza materiału dowodowego pod kątem wymagań zawartych w art. 63 ust 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 z późn. zm.) wskazała, iż przedsięwzięcie będzie realizowane poza miejscem występowania obszarów wodno-błotnych chronionych na mocy Konwencji o obszarach wodno-błotnych mających znaczenie międzynarodowe, zwłaszcza jako środowisko życiowe ptactwa wodnego, jak również poza obszarami siedlisk łęgowych oraz ujść rzek. Zadanie zlokalizowane zostanie poza obszarami wybrzeży, górskimi, leśnymi, poza obszarami ochronnymi zbiorników wód śródlądowych oraz obszarami przylegającymi do jezior. Zadanie nie przecina cieków wodnych. Na terenie działek inwestycyjnych znajdują się oczka wodne.
Na etapie realizacji jaki eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia nie będzie dochodziło do poboru wód z ww. JCWP, a także nie będzie realizowane odprowadzenie do niej wód oraz ścieków. Na potrzeby przedmiotowego przedsięwzięcia nie będzie wykonywane ujęcie wód podziemnych. Przedsięwzięcie nie przyczyni się do likwidacji oczek wodnych.
Zamierzenie jest położone poza obszarami szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2625 z późn. zm.) oraz poza obszarami podlegającymi ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r.  o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 916).
Po przeanalizowaniu załączonej do wniosku karty informacyjnej przedsięwzięcia, uwzględniając charakter, skalę i lokalizację przedsięwzięcia oraz planowane rozwiązania techniczne chroniące środowisko, nie przewiduje się negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na stan jednolitych części wód oraz na realizację celów środowiskowych, określonych dla nich w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Pregoły”, przyjętym Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 29 listopada 2022 r. (Dz. U. z 2023 r., poz. 207).
Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza obszarami Natura 2000 oraz poza innymi formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336). Najbliżej zlokalizowany obszar Natura 2000 to Jonkowo — Warkały PLH280039 oddalony ok. 1,7 km od analizowanego terenu. Z uwagi na odległość, rodzaj, skalę i zasięg oddziaływania przedmiotowej inwestycji nie przewiduje się negatywnego wpływu na cele i przedmiot ochrony wyżej wymienionego obszaru Natura 2000 oraz jego integralność.
 
Teren planowanego przedsięwzięcia położony jest w granicach korytarzy ekologicznych Warmia i Dolina Pasłęki — Puszcza Piska. Z uwagi na charakter przedsięwzięcia i niewielką zajętość terenu pod stanowiska słupowe przedsięwzięcie nie powinno wpływać na drożność ww. korytarzy. Napowietrzna linia elektroenergetyczna może potencjalnie oddziaływać na ptaki. Stosowane w liniach 110 kV odstępy izolacyjne są na tyle duże, że minimalizują możliwość porażenia ptaków prawie do zera (wymagany minimalny odstęp izolacyjny wynosi ok. 1 m, a w praktyce odstępy przewodów na słupie wynoszą ok. 2 - 2,5 m).
W przypadku izolatorów przebiegających w linii przewodów przyjęta zostanie minimalna długość izolatora 80 cm, w celu eliminacji zagrożenia spowodowania przez duże ptaki zwarcia między przewodami a słupem.
         Inwestycja nie powinna również negatywnie oddziaływać na istniejące walory krajobrazowe,
z uwagi na jej realizację w obrębie istniejącej linii elektroenergetycznej, wkomponowanej już
w krajobraz oraz fakt, że planowane wprowadzenia będą bardzo krótkie.
 
Planowane odcinki linii 110 kV nie należą do przedsięwzięć o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. Inwestycja może być potencjalnym źródłem zagrożenia z uwagi na możliwość wystąpienia awarii mechanicznej elementów konstrukcyjnych linii. Mogą wystąpić awarie w postaci zgięć, złamań lub przewrócenia się słupów, zerwania lub opadnięcia przewodów, zerwania lub połamania elementów izolacji i osprzętu na słupach, szczególnie w katastrofalnych warunkach atmosferycznych, jak huragany i oblodzenia. Awarie elektryczne nie będą stanowiły jednak bezpośredniego zagrożenia dla ludzi, zwierząt i roślin, gdyż w przypadku ich zaistnienia, napięcie na linii jest natychmiast automatycznie wyłączane. Przewody linii wysokiego napięcia dobrane zostaną pod względem mechanicznym (wytrzymałościowym) w taki sposób, by wykluczyć możliwość ich zerwania się. Dotychczasowe doświadczenia
z eksploatacji linii wysokiego napięcia w Polsce wykazują brak istotnego zagrożenia związanego z awariami. Planowane przedsięwzięcie nie będzie źródłem emisji gazów cieplarnianych do powietrza, poza niewielkimi ilościami ozonu i tlenków azotu uwalniającymi się wskutek zjawiska ulotu, w związku z czym będzie w znikomym stopniu wpływało na klimat.
Przedsięwzięcie nie jest zlokalizowane na obszarach wybrzeży, obszarach górskich, obszarach leśnych, obszarach wodno - błotnych oraz innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliskach łęgowych oraz ujściach rzek, strefach ochronnych ujęć wód oraz obszarach ochronnych zbiorników wód śródlądowych, obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, uzdrowiskach oraz obszarach ochrony uzdrowiskowej. Biorąc pod uwagę lokalizację, rodzaj, skalę i możliwe oddziaływania inwestycji nie przewiduje się wystąpienia skumulowanego oddziaływania na planowanym obszarze.
                     
Z uwagi na skalę i zakres planowanego przedsięwzięcia oddziaływania będą miały zasięg lokalny, bez ryzyka transgranicznych oddziaływań na środowisko. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.
 
Pouczenie
 
            Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem tutejszego organu w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
            W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu i brak jest możliwości jej zaskarżenia do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Nie jest możliwe skuteczne cofnięcie oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania.
            Jeżeli niniejsza decyzja została wydana z naruszeniem przepisów postepowania, a konieczny do wyjaśnienia zakres sprawy ma istotny wpływ na jej rozstrzygnięcie, na zgodny wniosek wszystkich stron zawarty w odwołaniu, organ odwoławczy przeprowadza postępowanie wyjaśniające w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy. Organ odwoławczy przeprowadza postepowanie wyjaśniające także wówczas, gdy jedna ze stron zawarła w odwołaniu wniosek o przeprowadzenie przez organ odwoławczy postępowania wyjaśniającego w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy, a pozostałe strony wyraziły na to zgodę w terminie 14 dni od dnia doręczenia im zawiadomienia o wniesieniu odwołania, zawierającego wniosek o przeprowadzenie przez organ odwoławczy postępowania wyjaśniającego w zakresie niezbędnym do wyjaśnienia sprawy.
 
 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Załączniki:
  1. Charakterystyka przedsięwzięcia
Otrzymują:
  1. strony postępowania wg wykazu zgodnie z  art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008r. ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 z późn. zm.) poinformowane zostały przez zawiadomienie.
  2. Michał Mojsik, Pracownia Projektowa Enspro sp. z o.o., ul. Białostocka 5,16-070 Łyski
  3. a/a
Do wiadomości:
  1. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Olsztynie.
  2. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie.
  3. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Dyrektor Zarządu Zlewni w Olsztynie.

Załączniki

« powrót do poprzedniej strony